Bjørn Unnersaker

Gratulerer, du kom i avisen! Her er seks ting du bør gjøre umiddelbart

Bjørn Unnersaker
Gratulerer, du kom i avisen! Her er seks ting du bør gjøre umiddelbart

Det er supert å komme i avisen, i hvert fall når det er hyggelig og planlagt. Men når du først er på trykk, kan noen svært enkle grep skape mye større positive effekter av omtalen.

keenan-constance-359330-unsplash.jpg

Gjør mer ut av pressedekningen

Ikke alle vet hvor mye hardt arbeid det kan ligge bak å få en sak på trykk i avisen eller inn i Dagsrevyen.

Først går det gjerne med dager eller uker på å snekre og file på budskapet i din presse-pitch, så tar det kanskje flere dagers telefonering for å få journalisten til å lese og vurdere saken.

Er du heldig, har journalisten sagt at hun vil ta saken, og kanskje har hun til og med gjort intervjuet. Deretter har du ringt, mailet, sms’et og purret på stadig mer kreativt vis, og så, endelig, står saken på trykk. Gratulerer!

Sky laurbærene!

Men dette er ikke tiden for å lene seg tilbake i kontorstolen og gi seg selv et velfortjent klapp på skulderen. Medieomtale er lite verd om det ikke øker salget, og uten ytterligere innsats risikerer du at oppmerksomheten fisler ut i morgen.

Heldigvis gjør digitale medier at du har mer å spille på enn noensinne – sosiale medier, egne websider og digital hjelp fra dine ansatte. Med dette vil du kunne øke effekten av medieomtalen og få flere følgere på selskapets Facebook-sider, flere abonnenter til nyhetsbrevet deres, eller kanskje til og med flere kunder. Det vil klart være enklere for noen bransjer og produkter enn andre, men om bare målene er klare og godt definerte, blir det enklere å komme på ideene som leder dit.

Målet ditt må være at budskapet fra innslaget eller artikkelen ikke bare gjentas og forsterkes, men at du enten får utnyttet oppmerksomheten til å spre flere budskap enn det oppslaget hadde plass til, eller også at de som ble nysgjerrige knyttes tettere til bedriften.

rawpixel-284723-unsplash.jpg

ToDo-listen:

Definer noen supplerende budskap som du ikke fikk journalisten til å ta med i artikkelen (minst 2-3 stykker), men som selskapet gjerne ønsker å få frem. Ikke ta for hardt i: Selv om dette er en god anledning til å få frem nyanser og ytterligere informasjon, er det verken klokt eller etisk å “koble på” noe som går på tvers av det artikkelen faktisk sier.

Sørg for at selskapets nettsider har en sak som linker eller refererer til dagens avisartikkel, men finn en måte å flette inn minst ett av de supplerende budskapene i introduksjonen.

Vis til artikkelen i innlegg på sosiale medier, men ikke begrens deg til “Vi er i avisen”. Finn en måte å flette inn minst ett av de andre supplerende budskapene i introduksjonen. Varier budskap med medium.

Allier deg med selskapets sterkeste profiler i sosiale medier (de av dine kolleger som har flest relevante følgere) og hør om de vil lage egne postinger i sosiale medier – aller helst med noen av de innledningsvis nevnte sentrale budskapene, men helst da et annet enn selskapet allerede har nevnt i den kanalen.

Bruk oppmerksomheten til relasjonsbygging: Tilby de som besøker nettsiden din ytterligere relevant informasjon mot at de legger igjen epost-adressen sin hos deg.

Definer oppslaget som et prosjekt, og lag et “karakterkort” på det. Her skal du den nærmeste uken eller to loggføre antall web-besøk, visninger, likes og delinger i sosiale medier, samt andre relevante parametre som følger av oppslaget og relatert innhold. Følg ikke minst godt med på hvor mange konverteringer (og salg!) du oppnår.

Kanskje kan din bransje eller ditt publikum åpne for flere kreative måter å bruke innholdet på?

Du bør forresten ikke ta lett på punkt 6. Med god innsats her, vil du i forkant av neste PR-fremstøt vite litt om hvordan du kan forvente at publikum vil reagere – og stå enda bedre rustet til å gjøre det meste ut av det!