Om inbound Marketing

Vi er hellig overbevist om at det er det beste innholdet som vinner tillit og deretter salg.

 

Kontakt oss

 

Økt salg og økt oppmerksomhet: Bedre innsikt

NARD leverer kunnskap, løsninger og innhold for B2B-markedet som skaper økt synlighet i søkemotorene, fortjent oppmerksomhet, leads og salg.

Ved å bruke de beste og mest integrerte verktøyene kan vi hjelpe deg med å få innsikt i hvilken markedsføring som fungerer. Vi driver i tillegg med strategisk rådgivning innen markedsføring, PR og kommunikasjon.

Vi ser ofte sterke synergier mellom PR og inbound. PR skaper oppmerksomhet øverst i trakten, mens inbound gir deg troverdigheten i egne kanaler som konverterer ukjente besøkende til kjente leads.

 

Hvorfor inbound marketing?

Kundereisen har endret seg. I dag starter også B2B-kjøp med et søk på Google. Tiden da selgerne hadde kontroll på informasjonen og kjøpsprosessen er forbi. I dag får ikke selgerne kontakt med kjøperne før de langt på vei har gjort seg opp en formening om hva de skal handle og av hvem.

For å i det hele tatt bli tatt i betraktning når kundene orienterer seg på nett før de handler er man nødt til å bygge tillit i de digitale kanalene. Ved å tilegne seg grundig innsikt i hvem som er potensielle kunder, sette seg inn i deres behov, og lage innhold som adresserer deres problemer, kan man øke trafikken man får til nettstedet fra søk, sosiale medier og henvisninger, og konvertere en større andel av de relevante besøkende til leads og nye kunder.

Det er dette inbound marketing handler om.

 
Inbound@2x-1
 

Når Inbound Marketing ikke gir ønsket effekt

Inbound Marketing er blitt et av de største buzzordene i marketingbransjen. Prinsippet i inbound om at kundene finner deg, fordi du lager mer digitalt innhold, ender for mange opp med å være en drøm som ikke går i oppfyllelse. Her er noen av mange utfordringer som vi ofte hører om når vi er ute og snakker med nye kunder om inbound marketing:

  • Man kjente ikke kunden så godt som man trodde, og har egentlig ikke nok dybdekompetanse om kundens bransje eller fagområde. Dermed blir man stående fast med for for få relevante ideer til godt innhold som bygger tillit hos potensielle kjøpere.

  • Man klarer ikke å prioritere å vedlikeholde en blogg eller andre former for innholdsproduksjon, fordi man har underestimert tidsbruken. Interne ildsjeler skriver ikke så mye som planlagt, fordi andre oppgaver kom i veien.

  • Det er forskjell på å kunne skrive, og å kunne skrive for konvertering. Istedenfor å begynne med å spørre seg hvem man skriver for og hvilket stadie i en kundereise saken er tiltenkt og hva som er neste steg når kunden har lest saken, så begynner man bare å skrive.

  • Saken, når den er ute, når ikke særlig mange lesere. For innholdsproduksjon er en del, men man må tenke distribusjon også, altså se til at den blir lagt merke til av relevante potensielle kunder.

  • Når man først har fått inn leads, så mangler man en god handover til salg, eller kompetanse på inbound sales for å ta leadet videre.

markus-spiske-sFydXGrt5OA-unsplash-1
 

NARDS TILNÆRMING TIL INBOUND MARKETING

Det er en inbound-bølge som feier over Norge nå. De fleste kunder er førstegangsreisende, og det er lett å la seg rive med av buzzwords.

Vi har valgt en litt annen tilnærming. Vi er nemlig hellig overbevist om at det er det beste innholdet som vinner tillit og deretter salg.

Derfor har vi valgt å fokusere på å ha det råeste fagmiljøet av innholdsprodusenter, og kun satse på B2B! Og innenfor B2B er det spesielt IT, tjeneste/konsulent og økonomi som vi satser på.

Vi mener bestemt at jobben med å produsere godt innhold for C-level beslutningstakere krever folk med senior kompetanse, domeneekspertise og forretningsforståelse.

Husk at innholdet som produseres er din stemme utad. Kanskje skal noen nøkkelpersoner stå som avsender i tillegg. De kronene man kanskje sparte på billigere innhold kan både føre til færre leads og at det binder opp mer interne ressurser å få ferdig en artikkel eller video som alle kan stille seg bak.

markus-winkler-ypOsSfRgKZ4-unsplash-1

VÅRE KUNDER

Vi er stolte av å få jobbe med ledende selskaper innen teknologi, bank og finans. En oversikt over våre kunder finner du her >

Vi lager innhold om digitalisering. Om nettskyen og forretningssystemer eller økonomisystemer. Når bør du skifte regnskapsfører, hvordan bli en bedre CFO, hvordan kan retailere unngå butikkdød med AI eller mobile løsninger? Hvordan automatisere fakturaflyten? Hva er de farligste IT-sikkerhetstruslene? Hva betyr AI for din bransje? Hva betyr Microsoft Dynamics 365 for digitalisering? Slike ting.

 

I tillegg jobber vi tett sammen med ulike partnere, underleverandører og frilansere, samt SIA, et skandinavisk nettverk av inbound-byråer.

inbound-marketing-cta

 

HVORDAN KAN VI HJELPE DEG?

NARD er et fullservice inbound-byrå og HubSpot Platinum Partner. Her er et utdrag av av våre inbound-tjenester:

  • Lage en inbound-strategi

  • Implementere HubSpot

  • Hjelpe dere å forstå hvem som er deres potensielle kjøpere - personas.

  • Idegenerering på innholdssiden, med ideworkshops, skriveworkshops, etc. Utarbeide kampanjer.

  • Produsere alle mulige former for innhold, f.eks. bloggartikler, native ads, Facebook-oppdateringer, videoinnhold, e-bøker, rapporter eller interaktivt innhold som er skreddersydd for målgruppen din og deres ulike steg i kundereisen.

  • Lage konverteringsbaner, slik at innholdet genererer leads, gjennom å implementere beste praksis for registreringsskjema, landingssider og calls-to-action. Optimalisering.

  • Søkemotoroptimalisere innholdet, slik at du får trafikkvekst fra Google-søk. Selskaper kan triple trafikken på nettstedet sitt på ett år ved å satse på inbound!

  • Ta ut innholdet i sosiale kanaler

  • Kjøre digitale annonsekampanjer der du treffer målgruppen din, spesielt Facebook, LinkedIn og Google Ads, men også bransje-annonsering, ABM, mm.

  • Konvertere leads til salg gjennom å lage strukturerte, automatiserte prosesser for hvordan leads skal scores, pleies og ivaretas.

  • Lage rapporter, dashboards, KPI-er og analyser

 

francesco-gallarotti-ruQHpukrN7c-unsplash-1
 

HVA KOSTER INBOUND MARKETING?

Hvis du er i markedet på leting etter et norsk inbound marketing-byrå har du kanskje lagt merke til at de fleste inbound-byråene vil ønske å selge deg en retainer til 45-100.000 kroner per måned. Hvordan kan inbound koste så mye, og hva er greia med retainere?

I motsetning til event-deltakelse eller en annonsekampanje, er inbound en langsiktig investering, der det noen ganger kan ta så mye som et halvår før du begynner å se resultater i form av økt organisk webtrafikk, bedre konvertering og flere og bedre leads.

Størstedelen av kostnaden er knyttet til innholdsproduksjon. En ukentlig blogg for eksempel, er en stor investering. Det tar dessuten tid å komme tett på et selskap, slik at man leverer konsistent og godt innhold. Derfor er et langsiktig partnerskap, og dermed en retainer, å foretrekke for begge parter.

Med det sagt, så tenker nå vi at man må ha noen netter sammen før man gifter seg. Selv om vi jobber mest på retainerbasis gjør vi også mindre prosjekter og workshops for kunder før vi eventuelt inngår en større retainer.

 

Vil du vite mer? Ta kontakt!

 

Kontakt oss