1 min read

Har dere søkeord og innhold som blir funnet av Google?

Har dere søkeord og innhold som blir funnet av Google?

Søkemotoroptimalisering (Search Engine Optimization, SEO) handler om synlighet i Google og brukes for å få en best mulig plassering så langt frem og høyt opp som mulig i søkemotoren. Nå er Google blitt så avansert at søkemotoren forstår hva du leter etter og vil etterhvert gi deg et bedre svar på det du leter etter .

SEO - muntlig søk optimaliseringFør søkte vi på ett ord eller tre, mens vi nå søker stadig oftere på hele setninger. De er som regel noe a la “Hvordan kan vi beskrive …..?” eller “Hva betyr ….?” eller “Tips for …..”.  

Om vi da ikke treffer helt på de ordene som finnes i det som ligger på nett allerede, så klarer Google å finne relevant innhold for deg. Det betyr at vi som jobber med å skape innhold for våre produkter, tjenester eller kunder må tenke mye bredere enn før.

Ett ord er ikke nok
En SEO-analyse er viktig og bør ligge til grunn for alt innhold som utvikles for en nettside for å sikre at innholdet svarer på det som det søkes etter. Tidligere inneholdt en slik analyse en rekke ord som gjerne fikk en vekting i forhold til relevans og viktighet. Nå må SEO-analyse inkludere søketermer, altså setninger og tematikk som er relevante i tillegg til ord.

50% av søk gjøres muntlig
Ikke helt ennå, men det er spådd at vi i 2020 vil foreta halvparten av søkene i muntlig form. Vi kommer til å snakke til telefonen vår i mye større grad enn vi gjør i dag. Nordmenn er faktisk litt trege her. Noe skyldes nok at Google Assistant først kom i september 2018, men vi har vært sent ute med å bruke Siri og andre muntlige tjenester i forhold til andre i Europa og USA spesielt.

Men – når vi nå omsider kommer etter – så er det utrolig viktig at innhold på nettsider er rustet for å ta i mot også muntlige søk og da må innholdet være tilpasset et muntlig språk. Google Assistant er forventet å endre bruken vår av telefonen spesielt i forhold til søk og da må vi være klare. Har dere det innholdet som trengs?

Den viktigste hemmeligheten bak godt innhold er fra før andre verdenskrig

Den viktigste hemmeligheten bak godt innhold er fra før andre verdenskrig

Du har kanskje hørt at du må produsere over hundre blogginnlegg på et år for å komme på Googles første søkeside? Ikke bare det: De må være lesverdige...

Read More
På Google er det drepen å være “på den annen side”

På Google er det drepen å være “på den annen side”

De som kommer på Googles første søkeside, har 10-20 ganger bedre sjans til å nå igjennom enn dem som havner på side to eller deretter. En god nyhet...

Read More
Content Marketing - for Guds skyld

Content Marketing - for Guds skyld

Jeg har vært en hedning i all min tid, og det vil jeg nok holde på. Men det lokale menighetsbladet leser jeg alltid – om ikke annet, så fordi det er...

Read More